banner SWW

Gendarme: La Maillon Manquant

CampToCampLa Maillon Manquant 400m VII, ED inf

Ciekawa, ładna ale dość wymagająca droga na zachodniej ścianie Żandarma (Gendarme 3068m) zlokalizowanego w okolicach pośredniej stacji kolejki na Aigule du Midi (Chamonix, Francja). W starym przewodniku Pioli po igłach pln jest pod nr 181.

Podejście:
Z kolejki/biwaku na Planie podchodzimy wyraźną ścieżką prowadzącą w kierunku zachodniej ściany Żandarma. Końcówka podejścia widzie przez duży płat śniegu/lodowczyk leżący pod ścianą. Tak więc należy mieć twarde buty (albo dobre podejścówki), raki i czekan. Wydeptana ścieżka w śniegu prowadzi pod Contamine (nr 180), nasza droga startuje po prawej stronie ściany - trzeba przetrawersować ok 10-15m od Contamine.

Opis wyciągów:
1. V+ 35m
Na starcie konieczne przekroczenie szczeliny brzeżnej. Jest stary hak na samym początku - można na nim zostawić buty. Wyciąg biegnie początkowo wyraźnym zacięciem, by po szeregu przewinięć w lewo dojść do stanowiska z łańcuchem na polce.
2. VI 45m
Początkowo startuje zacięciem na lewo od stanowiska, następnie droga wywija się na czujna płytę (ringi) i wyciąg kończy się na dużych polkach.
3. V+ /6b 45m
Są dwa warianty dla tego wyciągu. (V+) Lewa strona początkowo po płycie a następnie wyraźną rysą, albo (6b) podążając za ringami z wyjściem przez widoczne podchwyty. Następnie wywijamy się w prawo na płytę i dalej za spitami do stanu z łańcucha.
4. V- 30m
Łatwy wyciąg po załomach skalnych.
5. VI+ 50m
Wyciąg biegnący początkowo lekkim zacięciem w prawo(ring), a następnie wywija się na małą płytę i kontynuuje środkową lub lewą rysą do stanu.
6. VII- 50m
Wyciąg startuje ladną rysą z komfortową asekuracją na prawo od stanowiska, następnie zacięciem do widocznego okapu, który mijamy płytą lewa strona (ring). Dalej wyciąg przewija się na płytę i kieruje za ringami w prawo do stanowiska.
7. VII+ 35m
Wyciąg biegnie pomiędzy dwoma okapami (na lewo od dużego).Widoczny ring na filarku. Wyciąg biegnie systemem rys i zaciec, by następnie zakończyć na początku dużego połogiego zacięcia (stan jest na płycie). Całość komfortowo asekurowalna z friendow i kości + dwa wklejane ringi.
8. VI+ 30m
Piękne leżące, uciekające w prawo zacięcie z komfortową asekuracją. Na jego końcu jest ring i wyjście w kierunku małego komina, z którego wyciąg przewija sie w lewo, aby finalnie dojść do stanowiska leżącym zacięciem. Stan na dużych półkach.
9. VI+ 40m
Wyciąg startuje na lewo od stanowiska systemem rys i zaciec (klinowanie dłoni), by zakończyć się na niewielkiej polce po lewej stronie.
10. VI+ 40m
Dalszy ciąg systemu rys i zacięć z przewinięciem przez niewielki okap. Stanowisko jest na wygodnych polkach.
11. VII+, 3 p.a. 30m
Wyciąg przewijający się przez kluczowe okapy na drodze. Od startu droga sukcesywnie odbija w prawo, by wyjść na widoczną po prawej, pod okapami płytę z ringami.
Są trzy warianty przejścia przez okapy. Droga wiedzie oryginalnie skrajnie prawym (my robiliśmy środkowym).
Wariant środkowy, to przejście wyraźną, przewieszającą się przerysą z wiszącymi pętlami. Po wyjściu z nich dalszy odcinek wiedzie już lekko kładącym się zacięciem ze wspomnianą przerysą, na którym potrzeba duzych friendow (3 i 4 - min 3 sztuki). Na końcu rysy słabe stanowisko z haków - sugerowane przescie kolejnego wyciagu.
12. VII- 25m
W wariancie oryginalnym biegnacym komino-rysą do stanowiska z lańcucha.
W wariancie alternatywnym po rysie offwidth seria przewinięć i rys. Po drodze mijamy stanowisko ze spita i pętli. 5m w prawo właściwe stanowisko z łańcucha.
13. VI 50m
Ostatni wyciąg biegnie początkowo uciekającym w prawo zacięciem. Następnie dochodzi do charakterystycznej dużej przyklejonej płyty, którą mija lewą stroną. Dalej dochodzimy do widocznego na końcu połogiego zacięcia haka. Nad nim startuje offwidth. Droga przewija się w prawo na szczyt wspomnianej plyty w kierunku widocznego powyzej spita. Koncowka to dojscie do stanu na szczytowej turniczce. Stan zjazdowy jest po jej drugiej stronie, na dużych polkach. Dojście możliwe bez asekuracji.


Zjeżdżamy specjlanie wytyczoną linią zjazdów z solidnymi stanowiskami ze spitow/ringów + mailony. Przy dłuższej (np. 70m) linie możliwe zmniejszenie ilości zjazdów.

Gendarme

contentmap_plugin